Horsemanship?

Som jag skrivit tidigare så har jag haft tankar på att kanske sälja min häst, har inte bestämt något men har i alla fall funderat. Många har undrat varför och tänkte dela med mig om det här.

Super fly är en väldigt fin häst som utvecklats enormt under tiden jag haft henne. Min tränare tror hon har kapacitet för att gå svår hoppning och han säger även att hon har en av de bästa frambenen han sett.
Hon har en otroligt fin personlighet, gnäggar alltid när jag kommer (massa gånger om jag inte är tillräckligt snabb att ge henne uppmärksamhet) och älskar att stå och mysa.

Att hon inte alltid är så lätt att rida är inte en av anledningarna till att jag börjat fundera, visst att hon kan stanna på en sockerbit om jag ligger aningen nära och visst att hon är lite tittig men rider jag bra då är hon helt underbar. Visst att jag som ryttare hellre tar en bom än ett stopp men jag får acceptera att min häst inte har samma filosofi sig mig.


Super Fly nationell 125 i Hamre

Pengarna är egentligen inte heller en anledning, visst att min syster fick en del pengar till en lägenhet och jag är som jag är och valde Super Fly istället. Visst att inte en häst är en investering men tror jag inte att jag blir lyckligare om jag har mer pengar på banken och inte heller min familj. Det går ingen nöd på oss.

Det som är den allra största anledningen är att hon allt för ofta har nerverna på utsidan, vilket gör att hon reser sig och far runt. Man får ingen kontakt med henne och hon lugnar sig först när man kommer till inhägnat område. Här vet jag inte alls hur jag ska bete mig, spelar ingen roll om jag har grimma/kedja/träns för mig har hon koll på. Är aldrig rädd för att hon skulle hoppa på mig utan hon är "hos" mig hela tiden och har stenkoll på mig, däremot inte på andra hästar/människor/bilar osv.

(Hon är feg och jag tror hon är ganska osäker på det mesta, en gång var skrittmaskinen öppen och jag vet inte vad jag gjorde men iaf så travade hon ut och mot stallet (dit är det ca 100 m) men efter ca 15 m så stannar hon, jag ropar och frågar vart hon ska och hon vänder, gnäggar och kommer tillbaka. Lägger sitt huvud på min axel och frustar.
Lika som på en tävling när hon råkade trampa sönder sitt träns och kom lös (tävlingen låg precis intill en ganska stor väg och det var bara några träd mellan) alla fick smått panik och skrek att det var en lös häst och hämta havre mm. Jag ropar och Flu stannar och tittar på mig, sen var det bara att sätta på grimma.)

Jag litar inte på att hon en "vacker" dag inte slår över när hon reser sig eller sparkar någon. Jag kan inte heller åka på tävling och låta tex min sambo gå med henne medans ja går banan för man vet inte vilket humör hon är på (alla tävlingar har ju inte box).

Hon kan inte heller stå kvar i lastbilen så fort vi slagit av motorn utan ska ut, det hjälper inte att hon är hö eller att någon sitter där inne med henne. I början kunde hon inte åka själv utan en av oss var tvungna att åka där bak med henne, detta går i stort sett alltid bra nu men vågar ändå inte åka själv för vad gör jag när hon blir tokig och jag är helt själv?!

Så efter att ha läst detta, är det någon som har några tips? Älskar min häst oerhört och ögonen fylls med tårar så fort jag tänker att jag kanske skulle sälja. Horsemanship kanske, finns det bra såna människor som kan hjälpa mig eller vad tror ni?


Super Fly nationell 125 i Hamre

Kommentarer
Postat av: Evelina

Låter verkligen jätte tråkigt om du måste sälja då det verkar vara en super fin häst.. Har tyvärr inga bra tips heller.. Men ja, horseman ship kan säkert vara en bra idé , en vän till mig har fått riktigt bra ordning på sin häst på grund av det, själv har jag knappt provat mig på det !



Föresten, var det du som tipsade om den där krämen eller vad det var som man skulle stryka på hästen om den hade skav ? Min har nämligen det och jag skulle vilja hitta någonting bra till det :)

2010-01-11 @ 21:24:40
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: MittLivMedHäst

Jag tycker absolut du ska ge horsemanship ett försök innan du säljer för då vet du att du gjort allt du kunnat. Vet du inte att du gjort det finns risken att du ångrar att du sålde.. Och tänk om hon kommer till någon som inte kan hantera det och är dum mot henne :/

2010-01-11 @ 21:39:40
URL: http://mittlivmedhast.blogspot.com/
Postat av: Hoppbloggen

Verkligen inte, hästar är svåra men det är samtidigt charmen med dem.



Flu låter som en otroligt, otroligt fin och underbarhäst. Men jag förstår din oro och din tvekan när hon har ett väldigt speciellt sätt. Har du tagit kontakt med någon som jobbar med Horsemanship eller "problem hästar". Någon som skulle kunna läsa av henne i dessa situationer och ge dig goda tips och råd på vägen.



Förstår att du blir orolig för din omgivning när hon blir okontaktbar och stänger av den yttre världen. Dig ser hon och hör, men resterande försvinner.



Hang in there!

Att sälja och "ge upp" en sådan fin häst är någonting du förmodligen kommer att ångra resterande av ditt liv. Men att du känner dig osäker med hennes beteende gör en försäljning rimlig. Se dig om efter hjälp och försök att "hitta kunskap".



Läs boken "fyra hästar jag lärt känna". Den killen är otroligt klok, förklarar bra och tar upp 4helt olika hästar med stora problem som han rehabiliterar.



Håll mig uppdaterad hur det går!!

2010-01-11 @ 22:17:36
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: M

Såg just den nya serien Ponnyakuten på svtplay.se, eller första avsnittet. Såg en massa problem där med, men där var det ju snarare att ponnyerna inte har någon respekt för ryttaren, vilket inte verkar vara så i ditt fall. Men ändå, Tobbe är en vettig människa och något kan man ju alltid lära sig? Så kolla på den och lycka till med hur du nu gör. Vore tråkigt om du slutade med din blogg.. M

2010-01-11 @ 23:09:50
Postat av: Sisterhood "tävlingsryttaren"

åhhh Hamre :D Me like Hamre :D



Mvh Sisterhood - En tävlingsryttares vardagsblogg...

2010-01-12 @ 23:54:34
URL: http://www.sisterhoood.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej!

Jag förstår precis hur du känner dig, och som det låter skulle din häst behöva mycket miljöträning och dressyr. Något som jag sysslar med. Jag skulle kunna träna din häst i en månad, med miljöträning, dressyr och tillit. Hör av dig om jag låter intressant. /Sara

2010-01-14 @ 12:09:50
URL: http://rosenblads.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Hejsan,



Vet inte vart du bor men känner du för det så testa med horsemanship, det kan ju funka:) Om du är beredd att ge det lite tid bara, och känner du att du är rädd om omgivningen kanske du kan låta tävlandet ligga lite lågt under tiden (nu har ju inte koll på hur mkt du tävlar osv då ja bara tittat över din blogg lite fort men du förstår nog vad ja menar..) En person som jobbar med det och jag hört mycket possitiva resultat om är Ronny Åman. Höra med honom kanske?

2010-01-14 @ 17:04:57
Postat av: caroline

blir ledsen av att läsa ditt inlägg... förstår lite hur du känner. Du har koll på din häst för du känner henne väl men alla runtomkring gör inte det, och det låter som att inte alla kan hantera henne? Det blir väldigt omständigt i längden. Jag har själv en häst som inte är så lätt alla gånger, hon är vad man skulle kunna kalla en enmanshäst. Jag tycker att du ska försöka lite till, dock är jag inte så säker på att nh är lösningen. Låt andra hantera din häst mycket och träna på allt som hon har svårt för..har inte så mycket tips att ge men jag hoppas det löser sig för dig oavsett hur det blir:)

2010-02-15 @ 00:11:29
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Linnéa

förstår verkligen hur du känner dig! Jag hade absolut gett det ett försök med horsemanship eftersom det verkar vara en fin häst för övrigt :)

2010-02-21 @ 18:36:20
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0