Min sötnos

När jag pratade med mamma om vad Micke sagt så frågade hon om de började lysa dollar tecken i mina ögon och jag svarar
- Imorse när jag kom till stallet för och ta av Back On Track så gnäggar hon och lämnar sin mat för att komma och mysa då värmer det i mitt hjärta.

Så nej, har inte tänkt att sälja min häst. Kanske att jag låter någon rida henne i lite större klasser till nästa år


Föresten så såg jag en diskussion på Bukefalos ang. ridning efter skoning. Jag har alltid hört att man inte ska hoppa samma dag som hästen blivit skodd och gör det ALDRIG, inte ens små hinder.
Jag rider alltid innan hovslagaren för att hon ska vara lite nöjd (blir lätt så uttråkad annars). Vet inte om detta stämmer men jag har hört det från flera håll så hoppning samma dag som skoning = nej

Hur gör Ni?


Kommentarer
Postat av: Grisans matte

Jag rider aldig efter att hästen blivit skodd. Brukar också ta det lugnt dagen efter alt inte rida alls beroende på häst. Brukar också undvika tävlingar o dyl helgen efter skoning.

2009-10-29 @ 13:32:39
URL: http://minvackraste.blogg.se/
Postat av: Erica S

Min nuvarande hovslagare säger att det absolut inte är nån fara att rida direkt efter skoning.=) Själv undviker jag också hoppning samma dag eller dagen efter och skor aldrig heller dagen innan tävling, men så länge hovslagaren inte behövt ta jättemycket eller korrigera något speciellt så tror jag inte att det är nån fara egentligen. Jag brukar däremot rida dressyrpass i ridhuset samma dag som dom skos, oftast rider jag den ena medans han skor den andra...

Därför skor jag ett par dar innan tävling:

Det kan ju ta nån dag att upptäcka sömstick om det blir en böld, så jag brukar sko senast på tisdagen innan tävling (om tävling börjar fredag). En gång när jag tävlade ponny bytte jag hovslagare för den jag hade var sjuk och kunde ej komma och ponnyn behövde verkligen skos innan en tävling. Ponnyn blev tillslut skodd dagen innan tävlingen. På tävlingen blev hon halt efter första klassen och då tävlingsveterinären böjde direkt efter ömmade hon på ena fram. Några dagar senare åkte jag till kliniken men henne och vet. där såg direkt att hon var sneskodd, typ 1 cm lägre på insidan på det framben hon blev halt på (och hon hade inga böjreaktioner). Det var en utbildad hovslagare som skott, men jag återgick direkt till min vanliga efter det.

2009-10-29 @ 14:10:05
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: Sara

Min tränare har sagt att man inte ska hoppa samma dag som de skos, därför brukar jag låta honom vila helt den dagen.

2009-10-29 @ 14:57:31
Postat av: Lamia

Han är verkligen jättebra :)

2009-10-29 @ 15:22:54
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0