Mugg

Tänkte skriva om hur jag gör för att behandla mugg.

Börjar med att först raka bort allt hår så det blir lättare att tvätta och hålla rent. Viktigaste när man har fått mugg på sin häst är just att det är rent, tort samt mjukt. Håller även koll på tempen samt eventuella svullnader. Är hästen inte halt kan man rida som vanligt, annars måste man kontakta veterinär.

Jag tvättar min häst med Klorhexidin Schampo eller Hibiscrubb, detta ska sitta i ca 10 minuter innan det är dags att skölja bort. Skölj borta noga, det är väldigt viktigt att allt försvinner.

Sedan är det dags att torka, jag torkar alltid med papper och det brukar gå åt en halv rulle. Även här är det väldigt viktigt att det blir torrt eftersom muggen trivs när det är fuktigt.

Jag har köpt en mugg och karledssalva på Hööks som var ganska ny i sortimentet men som jag tycker verka fungera bra på min häst i alla fall. Man ska stryka på ett tjocklager med salvan och sedan ha benet lindat.

Jag lägger på en kompress och lindar sedan med bomull. Därefter lindar jag med en gasbinda och avslutar med en Flexlinda (självhäftande linda).

Visar processen nedan i bilder på hur Super Flys mugg ser ut.



Muggen innan jag gjort någonting (har rakat bort håret)


Nu har jag tvättat och låter det verka 10 minuter innan det är dags att skölja



Har sköljt bort samt torkat torrt. Nu är salvan på.


Lindad och klar för boxen. Upprepar samma process ikväll efter jag ridit.

Kommentarer
Postat av: Louise

Åh, den salvan har jag funderat på! Kan inte du skriva till mig vad det står på burken, har för mig att det är något mer medel man ska ha osv? Hela baksidans text? Jättetack! :)

2009-11-22 @ 18:24:50
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: A

Det spelar ingen roll om benet är torrt innan du har på salva, det går däremot åt mer salva om det inte är det. Använd Salsyvase istället för Höökssalva.

2009-11-23 @ 02:18:49
Postat av: Therese

Till A: Det spelar stor roll om benet är torrt!! Muggen trivs när det är fuktigt och det är jätte viktigt att det är torrt. Läs på tex Agrias hemsida. Tack för tipset om Salsyvase men den hjälper inte på min häst.

2009-11-23 @ 09:49:38
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Min ena har ju oxå problem med mugg...

fick tipset att blanda blåspray + helosansalva o det funkade något SJUKT bra!

Så pröva det är ett tips! Sen kanske d inte fungerar lika bra på alla hästar men på min fungerade det som sagt sjukt bra så ville bara tipsa om det :D

2009-11-23 @ 12:06:59
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: Rebecca

(och med den salvan slipper du linda benet med) :)

2009-11-23 @ 12:07:54
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0