Hoppträning för Lotta

Var träning för Lotta då Micke skulle hämta en häst. Framridningen var kaos, Flu var jätte spänd och tittig, rädd för varje hörn och vågade inte gå utanför något av hinderna på kortsidan. 3 av 4 hästar som tränade var väldigt på tårna och stressade upp varandra, när min slappnade av lite kom en häst och nästan stusade över henne och så höll de på. Trodde aldrig jag skulle få henne att hoppa så bra som hon ändå gjorde. När jag skulle galoppera förbi hörnet och runda hindret så tvärnitade hon och började backa och slängde sig. Regnade ganska mycket igår så det lät och droppade vatten in i ridhuset så som Lotta sa när jag sa att de var lite tittiga och spända - Det är en sån dag idag.

Vi började hoppa fram i högervarv på studsen sen var det 2 galoppsprång och sen studs. Skulle tänka på att sitta hela vägen, även över studsen. Fick till ett par gånger riktigt bra, tänka på att inte glömma benen när hon börjar bli lydig. Bytte varv och då var det lite läskigare att galoppera förbi det hörnet men hon var duktig :) Hoppade bra även här.

Sen skulle vi hoppa 3 hinder som en 8 a. Flu var jätte duktig. Sen bytte vi varv och det kändes bra men när jag skulle hoppa det smala planket med vatten under kastade hon sig åt sidan. Hon tittade på hinder, det som var bakom och att jag hade kvar henne för mycket i handen. Hoppade om och sen hoppade jag 2 ggr till i andra varvet. Hoppade sista gången ca 110, helt otroligt vilken skillnad på häst. Sånna här övningar klarade hon inte för 1 år sen, gick inte och svänga hon blev stressad och studdsade runt.

Lotta sa efter att hon var lite orolig för oss med denna övning då väggen kommer så fort men hon sa att jag hade jätte bra koll på henne efter hinderna och även på studsen och att det är stor skillnad på häst. Lotta tycker jag är lite för snäll mot henne, ska bli lite mer som en tiger *haha*. Värt och tänka på dock för ger jag henne ett finger kommer hon ta hela armen..







Kommentarer
Postat av: cathie

Bra övning :) Mina hästar var oxå på helspänn igår, måste varit något i luften :P



Tack för din kommentar :)

2009-11-19 @ 13:54:56
URL: http://cathie.se
Postat av: loisa

sv: ja! men det är väl inte här nere i västerbotten? eller vart är de :)?

2009-11-19 @ 16:02:11
URL: http://sorino.blogg.se/
Postat av: loisa

sv: aha, då blev det ju lite svårare;)

2009-11-19 @ 16:23:12
URL: http://sorino.blogg.se/
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

jasså ;) tur att jag hann före då! tack! Jag har stora planer för mig och honom. :)

2009-11-19 @ 20:38:37
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0