Madick

Texten är från hästmagazinet!

Nu är Madick-rättegången i Norrköpings tingsrätt klar.
* Under tisdagen hölls vittnesförhör och slutpläderingar. Parterna vidhöll sina ståndpunkter - Annette Karlsson vill ha tillbaka hästen i förtid och 1,4 miljoner kronor. Lundbäcks vill att avtalet ska hållas till slutdatumet 9 oktober 2010.
* Advokatkostnaderna ligger nu på 1,9 miljoner kronor, vilket förlorande part får betala.
* Dom meddelas 22 januari. Därefter kan domen överklagas till hovrätten, vilken i bästa fall kan komma till ett avgörande före sommaren.

* Kuriosa: Avtalet löper ut 9 oktober 2010 vid midnatt svensk tid. Det är samtidigt som VM-finalen i hoppning avgörs i Kentucky.

Detta handlade rättegången om:

* Annette Karlsson yrkade att avtalet mellan henne och Ridab ska hävas och att hon ska få tillbaka sin häst så snart som möjligt innan avtalsperioden går ut 9 oktober 2010.

* Ridab motstämmer:

* Först hävdar Ridab/Lundbäcks, genom sitt ombud Vinges advokatbyrå, att avtalet inte kan jämkas på sådant sätt som Madicks ägare Annette Karlsson vill i sin stämning.

* Och skulle rätten helt eller delvis gå på Annette Karlssons linje motstämmer  Lundbäcks företag Ridab Annette Karlsson på 7 599 765 kronor plus ränta, 2 599 765 kronor per år.
Beloppet baserar sig på de kostnader Lundbäcks har haft för Madick samt deras andel i hästens värdeökning från 1 miljon kronor år 2004 till det av Lundbäcks uppskattade värdet, 11 miljoner kronor i oktober i år.

* Dessutom vill Ridab då ha 130 000 kronor per månad för driftskostnader från och med september i år tills dess det ursprungliga avtalet löper ut nästa år.

* Faktauppgifterna kommer från handlingar i målet T 3291-08, inlämnade 20 oktober till Norrköpings tingsrätt.

Mina åsikter

Personligen som Ni redan sett så håller jag på Annette i denna tvist, känner henne inte personligen och vet väl inte så mycket om allt heller. Lite vad Micke berättat och sen vad jag läst.

Tycker det tragiskt att hon skrivit på ett sådant kontrakt som hon gjort men detta tycker jag ska gå under oskäligt kontrakt. Gör det inte det kan man ju lika gärna "utnyttja" människor som har det svårt och skriva kontrakt där de är min slav.

Visst att inte Madick hade varit värd de pengarna utan Helena idag men man ska vara tacksam mot sina hästägare tycker jag. Annette arbetar som undersköterska/sjuksköterska (osäker på vilket) och har inte råd att åka med och kolla när sin häst tävlar, där kan man tycka att Fam. Lundbäck (som ändå äger halva Norrköping) kunde bjuda med henne ibland på tävlingar.


Jag ser inte själva poängen med att låta en annan ryttare rida/tävla min häst om jag inte hade råd att åka med och kolla på tävlingar, inte fick några prispengar samt att jag inte kunde sälja min häst när jag ville. Då blir det ingen glädje, borde ligga i bägge parters intresse att ha ett bra samarbete.
Att stå för veterinärvård och försäkring men med kontraktet som är skrivet blir det ju ändå inte som Annettes häst, hon får ju inte bestämma något och allt är skrivet med fördel till fam. Lundbäck.

Lika det här med att avtalet skulle förhandlas om om Madick blev en stjärna, räcknas hon inte som en stjärna nu eller? Vad ska de göra för att klassas som det kan man ju undra, avtalet borde skrivits om i alla fall under 2008.

Hur ska vi lyckas få fler hästägare i Sverige? Jag tror också att fler skulle sponsra ryttare med fina hästar om man hade mer glädje som ägare.
Ett bra exempel är Kristina Larsson, att hon behöll Flippen inom Svensk ridsport är verkligen bevis på ett bra samspel mellan ägare och ryttare. Att Kristina tackat nej till miljonbelopp för att Malin skulle få tävla Flippan är beundransvärt och all framgång Sverige nått tackvare Flippan och Malin är stort.

Tycker inte bara man kan prata om att värdet på hästen ökat under tiden hos Lundbäck heller. Helena har inte så många hästar som passar henne och med Madick har hon haft fina framgångar både individuellt och i lagsammanhang. Hade fam. Lundbäck värnat lite om Annette som hästägare och kanske bjudit med henne på några tävlingar samt att hon fått lite pengar efter en bra säsong tror jag hon hade tyckt det var roligt att äga en sådan fin häst och fam. Lundbäck hade kunnat undvika mycket negativ publicitet i media.

Jag vet i alla fall att jag aldrig skulle sätta en häst hos fam. Lundbäck. Båda parter ska vara nöjda och som Svante sa tidigare ang. Madick affären att han aldrig skulle sitta upp på en häst som ägaren inte ville att han skulle rida är precis enligt mina moraliska värderingar.


Kommentarer
Postat av: lisa welin

Vart har du hittat allt det där ? :)

Bra blogg :)

2009-12-09 @ 16:37:29
URL: http://lawn.blogg.se/
Postat av: Astrid

SV: ja det är så himla synd, men speciellt att det är så stor skillnad i kostnader i landet. Jag tycker tävlingar på samma nivå och samma klasser borde kosta samma i hela landet.

2009-12-09 @ 16:43:27
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: malin

Bra åsikter. Jag tycker som dig. Det är riktigt pinsamt som Helena & co håller på

2009-12-09 @ 17:45:11
Postat av: Erica

Tack för förklaringen =) Efter att ha läst allt håller jag med dig helt och fullt. Får Annette verkligen inte ens prispengar?? Vad hemskt i så fall? Måste hon ändå betala försäkring och vet vård för hästen? DEt är ju helt sjukt...

2009-12-10 @ 09:46:28
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: Sanna

Oj så mkt pengar ifall hon förlorar! Hon får öppna ett postgiro så får man skicka ett litet bidrag ;)

2009-12-12 @ 11:20:01
Postat av: Emelie

Hej!

Helena har alltid varit min stora idol och jag håller faktiskt på henne. Jag tycker att den här Annette skulle ha sett till från början att hon skriv ett bra kobtrakt och kanske tagit hjälp av det. JAg tror inte på att Lundbäcks lurade henne till detta kontrakt absolut inte. Alla männsikor har ett eget val óch en egen insyn på det dom gör.

2010-01-01 @ 12:30:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0