Kort om Flu

Igår var jag och Malin till Micke med Flu. John skulle kolla på henne klockan 19.00 men kom först 20,45, inte kul alls.

Sen så kollar vi genom hästen men han har svårt och se om hon markerar eller om de är för svullnaden på mugg benet. Lite ont i ryggen hade hon och markera lite i framstället, inget allvarligt som tur var.

Hon blev vaccinerad och sen så fick hon antibiotika för att svullnaden ska gå ner och han vågade inte behandla något eftersom de sänker imunförsvaret och hon är så känslig så det skulle bara varar dumt.

Det som känns så surt är att jag hade vet. ute i fredags och då var muggen "ingen stor grej" och hon ville inte riktigt lyssna på vad jag hade och säga. Hade hon gett henne antibiotika då och något att smörja muggen med hade vi kunnat kolla igenom hela hästen som plannerat igår men nu måste vi alltså få ordning på höger ben först.

Var upp till kliniken imorse (guld värt att ha en granne som Arne) och fick sulfa. Ska blanda det med fiskleverolja och ha det lindat, hann inte köpa det imorse så det blev matolja istället.

Ska stämma av med John på söndag, vill bara att hon ska bli helt bra nu!!



(Ikväll har vi afterwork på Garbo i Sundbyberg, tänkte skriva att det inte blir stallet för mig idag men var ju där imorse. Ikväll kommer i alla fall en tjej som har häst i stallet mocka och pyssla lite med henne)

Kommentarer
Postat av: Erica

Vad jobbigt med muggen... är glad att jag sluppit det problemet på mina hästar (trots de väldigt leriga hagarna)...

Jo visst är Stall Cox rätt snyggt ( i alla fall på papperet) och skulle va lite coolt som "sufix" till ett hästnamn. Men inte direkt rätt anledning att gifta sig för ;)... Kanske kan det heta så ändå? Eller har du fler förslag? :D

2009-12-11 @ 23:46:35
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: caroline

usch mugg är ett helvete:(

hur behandlar du den? säg till om du vill ha tips

2009-12-14 @ 11:07:35
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: caroline

Först och främst så raka benet och håll det rakat tills all mugg är helt borta. Tvätta med Hibiscrub låt det sitta 15 min skölj bort torka torrt. Ta sedan zinkpasta på alla muggskorpor, gör detta varje dag ibörjan. Detta är det enda som hjälpt på min häst som haft svår mugg.

2009-12-16 @ 11:43:54
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0