Hur klipper Ni?

Satt och funderade lite på hur folk klipper sin hästar, det skiljer sig väl lite antar jag.





Spårklippning: klipp bara bort håret på undersidan av halsen och buken.

Vid filtklippning klipp som om det låg en filt över manke, rygg och kors.





Hunterklippning innebär att allt hår utom där sadeln skall ligga klipps bort.




Helklippning så klipp från topp till tå inklusive benen och huvudet




Nästen helklippning. Spara benen och en liten ”pad” under sadeln. Klipp ganaschen fram till där tränsets sidostycken ligger.


Jag klipper nästan hela hästen, sparar en liten padd under sadeln, klipper ganaschen och sedan klipper jag knäna i fram och hasen i bak.

Tycker helklippning är snyggast och skulle inte åka och träna/tävla med annan klippning på min häst.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag har alltid lämnat benen men förra året så klippte jag dom med av just anledningen att det ser bäst ut. Dock började Rizzo frysa så frktansvärt då, kunde bara ha henne i pad i en timme innan hon skakade och då hade hon 3 täcken varav det yttersta var rambos tjockaste med hals!

Så nu lämnar jag benen igen och en lapp där sadeln ligger. Annars klipper jag huvud och öron och allt :)

2009-12-14 @ 12:48:01
Postat av: Therese

Vi kanske har lite varmare här än vad ni har på vintrarna också ;)



Vill också kunna klippa hela huvudet, du kan ju komma förbi och göra de på min tycker jag (så kan du passa på och hälsa på Leo också) :D

2009-12-14 @ 13:06:47
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag använder mig av den nedersta klippningen , förutom att jag inte klipper ganaschen, annars lämnar jag en padd, och benen på bilden som ovan! Alltså inte ända ner till knäna, och sneddar lite bak

2009-12-14 @ 15:34:09
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Jessica J

Klipper som sista bilden för det mesta, inte för att hästarna ser kloka ut ändå. Det fulaste som finns är ju hästar som är som bild ett och två, ser ju ut som om klippmaskinen gick sönder när dom höll på... Är ju snyggast om man kan klippa ben och huvud men är lite rädd för det så mina får se ut som stora pudlar...

2009-12-14 @ 16:35:07
URL: http://stallbrannet.se/blogg
Postat av: Annica

Jag sparar halva huvudet som bild 3, annars åker allt bort.

Men sen är det lite beroende på häst också, om den är "lätt" eller "besvärlig"...

2009-12-14 @ 18:20:20
URL: http://annicahedlund.bloggagratis.se
Postat av: Sanna

Om du har tid den 22 dec så ska jag sitta på arlanda mellan 12 och 1615 ca :P

2009-12-14 @ 21:43:00
Postat av: Sanna

Hästarna Jan tävlar klipper vi bort allt på. Allt som går i vartfall ;)

2009-12-14 @ 21:44:23
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst med mera :)

Jag har faktiskt aldrig klippt min häst, han är totalt livrädd! Jag har försökt några gånger men det går bara inte.. :( Och om jag ska klippa skulle jag nog klippa spårklippning eller filtklippning :D

2009-12-14 @ 23:14:08
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: Anonym

Jag tycker det är skitfult när hästen är klippt på ganashen. Ser inte klokt ut. DET skulle jag aldrig åka och tävla och träna med.

2009-12-16 @ 13:36:04
Postat av: Therese

SV: Nej alla tycker ju olika. Beror ju helt på hur det blir, på bilden ser det förj*vligt ut men min häst har så lite päls där så de syns inte, kan ju ta ett kort så får du se. (Fast hon är fin i allt ;) )

2009-12-16 @ 16:58:19
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag tycker det inte syns så mkt för sidostycket döljer ju kanten :)

2009-12-17 @ 18:00:37
Postat av: malin

Haha ja men precis så fult! Hur många hästar med spårklippning ser man som tävlar i världscupen eller i överhuvudtaget?Eller ja kanske inån lokal 1m ramlar man nog över någon stackare;)

2009-12-17 @ 23:52:06
Postat av: Matilda

På min ena som nästan inte tävlas alls mer nu så har jag bara gjort en spårklippning så att han inte blir så svettig när man rider. Kan hålla med om att det inte är så snyggt men för hans skull så tänkte jag att det var bättre att han inte var så snygg än att han fick gå å frysa i hagen (han är en riktig fryslort). Min andra häst som tävlas och tränas mycket mer är klippt som på sista bilden :)

2009-12-18 @ 00:06:33
Postat av: Sofia

Jag varierar, oftast helklippning men ibland spar jag benen, vilket jag gjort iår. Men blir en till klippning snart och då tas allt bort :)

2009-12-22 @ 23:11:03
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: isabella

Jag klipper nästan hela min häst, som sista bilden. Dock inte halva huvudet då det inte går :P

2010-01-01 @ 15:19:55
URL: http://isabellaf.blogg.se/
Postat av: annie

jag helkipper min ponny men nu under kylan så har han fått lurva till sig :)

2010-01-06 @ 19:27:15
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0