Finaste hästen

25/12 skritten och sedan longerade jag ca 10 min i ridhuset. Hon var ganska duktig för och vara henne, dock blev det någon "skentur" tyvärr. Avslutade i skritten.

26/12 Skritten på morgonen 30 min. Sen var jag och Malin där på kvällen och longerade henne i paddoken :) Det tyckte Flu var jätte mysigt, busade och bocka. Blev ca 10 minuter idag också med skrittmaskin före och promenad efter. Idag kom vi undan med en "skentur"

27/12 Skritten 40 min på förmiddagen. Sen var jag ner på kvällen och longerade henne i paddoken ca 15-20 min. Gick verkligen superbra :D Så duktig tjej. Skritten innan och efter medans ja fixade i stallet.

Det som verkar fungera så himla bra på min annars så knäppa häst är att spänna in henne med en gummisnodd i sidorna men det bästa är att ha en hink med krafft med sig.

Hon får absolut busa och bocka när jag longerar och jag har full förståelse för att hon har en del överskottsenergi att bli av med men när hon bara brallar och springer snabbare och snabbare tills hon nästintill skenar och inte har koll på något, det är då det blir otäckt. Hon blir väldigt stressad och jagar upp sig själv, slutar med att hon tvärnitar, frustar med svansen i vädret innan och sticker igen. Vill inte att hon ska gå omkull och göra sig illa, när hon blir så är hon inte glad och nöjd utan bara väldigt stressad.
Det jag gjorde nu var att varje gång jag såg att det var på väg att rinna över så sparkade jag till lite på hinken och då stannade hon direkt och såg på mig med sina söta förväntansfulla ögon, gick jag fram till henne och hon fick några krafftkorn och sen bytte vi varv.

Så skönt att hittat något som fungerar. Som sagt hon får bocka och busa men under i alla fall lite kontrollerade former.

Älskar min häst hon är så fin. Var så lycklig igår när jag var i stallet

(några gamla bilder)




Fint att hon har spån vid örat.





<3


Kommentarer
Postat av: Anonym

Läser din blogg lite då och då. Undrar om hon går själv i hagen alltid eller om hon vanligtvis har kompisar i hagen?

2009-12-28 @ 20:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0