En fråga

Brukar svara tillbaka till personens blogg om jag får en fråga men nu hade h*n ingen blogg, eller i alla fall inte lämnat en adress så jag svara här.

Läser din blogg lite då och då. Undrar om hon går själv i hagen alltid eller om hon vanligtvis har kompisar i hagen?
2009-12-28 @ 20:09:56

Min häst går alltid själv i en ganska liten hage och så kommer jag fortsätta ha henne så länge jag äger henne.
Anledningen till att hon går i en liten hage är för att när jag köpte henne från Tyskland så var hon aldrig ute, hon stod i boxen 23,5 timme om dygnet. Micke sa till mig då att jag får räkna med att kanske aldrig kunna ha henne ute, i början tyckte hon inte alls om det men hon har börjat vant sig.

Många frågar när hon ska få börja gå i en stor hage och det kommer hon inte få göra. Vissa tror att hästar motionerar när de är i hagen och de gör de ju tyvärr inte, och har lite filosofin att "min häst kan vila idag med den har ändå varit i hagen".

Min häst går i skrittmaskinen varje morgon och sedan kommer jag på eftermiddagen/kvällen och rider/tömkör eller longerar. Alltså har jag henne inte i hagen för att hon ska "röra på sig" utan för att få lite omväxling.

Det är på grund av skaderisken hon går själv och i en liten hage, pratade förut med Micke om han tyckte jag skulle prova vänja henne vid en stor hage men han sa -"Varför salta på mat som redan smakar bra" och det är kloka ord som jag tror på. Min häst är possitiv, älskar att arbeta och gnäggar så fort hon hör mg komma in i stallet, så jag tror faktiskt hon är rätt nöjd med sitt liv här i Sverige.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Håller med dig!



Likadant med min häst. Hon är ute i en sandpaddock typ två timmar om dagen. Dem andra i mitt stall har ute sina ca. 9 timmar i stora hagar och tycker det är fel av mig att inte vilja ha henne ihop med andra.



Men min häst trivs bra med det, hon är alltid lugn och skulle aldrig få för sig att busa i hagen utan får all motion i ridningen.

2009-12-31 @ 01:36:31
URL: http://hatsliv.webblogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Micklem multibridle heter tränset och du kan läsa mer på deras hemsida: http://www.williammicklem.com/multibridle-insideout.html Själv tycker jag det har fungerat bra som du kanske läste om i bloggen :)

2009-12-31 @ 12:07:37
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: sarah

Gud vad pinsamt, jag använder mig nog alldeles för ofta med att låta dem vila och gå en timme extra i hagen. haha :P

2010-01-04 @ 16:46:15
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: caroline

Men du tror inte hon skulle gilla att gå i en normalstor hage om hon har en kompis? Det går oftast att lära om en häst, min häst hade torgskräck i början hon var inte van vid stora hagar sprang längs staketen men det var bara så någon månad, nu älskar hon att vara ute i stora hagar.

2010-01-04 @ 21:30:20
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0